Blauwe bessen

Gelukkig kennen we nu de BLAUWE BES. De blauwe bes (of blueberry) is net zo lekker en gezond als de bosbes en veel groter. U hoeft ze ook niet zelf te plukken. Op de zand- en veengronden van Zuid- en Oost-Nederland zijn een aantal kwekerijen gespecialiseerd in de teelt van blauwe bessen. Jaarrond zijn kwekers in de weer om u smaakvolle en gezonde blauwe bessen aan te kunnen bieden. Daarnaast zijn bij hen producten van blauwe bessen, zoals jam, sap, wijn en sauzen te koop.

 

 

Gezondheid

Blauwe bessen zijn lekker en gemakkelijk en bovendien natuurlijk gezond. Het gunstige effect op de gezondheid was reeds bij de Indianen bekend.

De blauwe bes past uitstekend in een verantwoord voedingspatroon. Ze hebben een gunstige invloed op de bloedsomloop, op hart en bloedvaten. Ze werken bloedzuiverend en helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Blauwe bessen bevatten nauwelijks vet en natrium. Bovendien dragen ze bij aan een goede spijsvertering, hebben een positieve invloed op lever en galblaas en bevorderen een goede darmwerking.

Blauwe bessen zijn rijk aan vitamines, vezels en mineralen en hebben een beschermende werking tegen vrije radicalen.

Een natuurlijk voedingsmiddel dat uitstekend past in een verantwoorde zelfzorg.
Kortom: een gezondheidstip bij uitstek!

Voedingswaarde

De voedingswaarde van 100 gram verse blauwe bessen is:

Energetische waarde 230 kJ

Koolhydraten 11 gram

Eiwit 1 gram

Vet 0,37 gram

Vitamine C 13 mg

Vitamine B1 0,03 mg

Vitamine B2 0,06 mg

Calcium 6,21 mg

IJzer 0,17 mg